Interaktywny Kurs Go

Najbliższe wydarzenia: (kalendarz)

Komi

Komi

Zwyczajowo czarny zawsze gra pierwszy ruch.

W związku z tym czarny ma niewielką przewagę nad białym. Aby zrekompensować tą nierówność biały dostaje często przy liczniu wyników premię punktową zwaną Komi.

Ta premia wynosi zazwyczaj 6.5 punktu. W ten sposób możliwość wykonania piewszego ruchu jest wyrównywana przez 6 i pół punktu.

Dodanie połowy punktu ma na celu zapobiegnięcie remisom.

Na przykład, jeżeli czarne mają 7 punktów terytorium więcej niż białe, wygrywają czarne z 0.5 punktu. Jeżeli czarne mają 6 punktów więcej niż białe, białe wygrywają z 0.5 punktu. W dawnych czasach nie było systemu Komi. Jednak ponieważ wielu ludzi było niezadowolonych z ułatwienia dla czarnego system Komi został wprowadzony.

Wartość Komi była w czasie jego istnienia zmieniana. Gdy Komi zostało wprowadzone do gier japońskich zawodowców, jego wartość wynosiła 4.5 punktu. Jednak ponieważ czarne nadal miały większe szanse na zwycięstwo, Komi zwiększono do 5.5 punktu, a później do 6.5. Dzięki systemowi Komi w Go prawie nie występują partie remisowe, dzięki czemu gry są bardziej zajmujące.

Gry handicapowe

Kiedy siła dwóch graczy jest różna, słabszy kładzie kilka kamieni przed rozpoczęciem gry jako handicap.

W grach handicapowych słabszy gracz zawsze gra czarnymi a silniejszy białymi. Czarny kładzie kamienie handicapu w określone miejsca, a grający białymi wykonuje pierwszy ruch. Liczba kamieni handicapu wynika z różnicy siły pomiędzy graczami. Jeżeli słabszy gracz ma siłę 5 Kyu, a silniejszy siłę 2 Kyu, gra powinna się odbywać z 3 handicapami.

Z kamieniami handicapu, czarny ma możliwość zapoznania się ze wszystkimi aspektami Go - atakiem, obroną, otaczaniem terytorium, itp. Uznaje się, że jeden kamień handicapu stanowi równowartość 10 punktów terytorium. Dlatego, jeżeli rozegrałeś ze mną grę i przegrałeś z 50 punktów, 5 handicapów w następnej grze spowoduje, że nasze szanse na zwycięstwo będą takie same.

Miejsca, w których ustawia się zwyczajowo kamienie handicapu są, przedstawione poniżej.

Jeżeli chcesz przeglądać diagramy, musisz włączyć JavaScript.

9 Handicapów

Jeżeli chcesz przeglądać diagramy, musisz włączyć JavaScript.

6 Handicapów

Jeżeli chcesz przeglądać diagramy, musisz włączyć JavaScript.

5 Handicapów

Jeżeli chcesz przeglądać diagramy, musisz włączyć JavaScript.

4 Handicapy

Zazwyczaj kamienie handicapu są stawiane w punktach 4-4 (hoshi), które są oznaczone małymi, czarnymi kółkami. Możesz jednak wziąć więcej handicapów, stawiając je gdziekolwiek.

W grze handicapowej każdy może odczuwać przyjemność gry o równych szansach na zwycięstwo, niezależnie od różnicy siły pomiędzy graczami.

Wstecz

Dalej