Interaktywny Kurs Go

Defensywa

Teraz wiesz, że połączone ukośnie kamienie mogą być rozcięte przez przeciwnika. Zanim zostaną rozcięte możesz się jednak ubezpieczyć.

Jeżeli chcesz przeglądać diagramy, musisz włączyć JavaScript.

Jeżeli biały zagra tutaj cięcie w F6, dwa czarne kamienie znajdą się w niebezpieczeństwie.

Dlatego czarny powinien zagrać ruch ubezpieczający przed cięciem.

Jest to ruch łączący.

Jeżeli chcesz przeglądać diagramy, musisz włączyć JavaScript.

Tutaj, po F6, czarny mocno łączy swoje kamienie.

Jest to twarde łączenie. Biały nie będzie miał już możliwości ich przecięcia.

Poniżej możesz zobaczyć luźne łączenie.

Biały może oczywiście zagrać F6, jednak zostałby od razu zabity ruchem w F5. Spróbuj proszę grając na planszy przeanalizować to samemu.

Kamienie są zatem wirtualnie połączone.

Jeżeli chcesz rozwiązywać problemy interaktywnie, musisz włączyć JavaScript.

Ruch czarnego.

Cofnij Od początku

Luźny rodzaj połączenia jest nieco bardziej rozciągnięty niż połączenie twarde.

Jeżeli wiesz, kiedy zagrać we właściwym miejscu luźne łączenie, nie będziesz już długo początkującym.

Na tym diagramie kamienie czarnego mają dwa miejsca cięcia - w E5 i F4. Wydaje się, że któryś z nich będzie przecięty...

Istnieje jednak ruch, który chroni obydwa miejsca cięcia jednocześnie!

Zobacz proszę ruch w F5.

Teraz białe nie mogą grać ani E5, ani F4.
Stało się tak, ponieważ F5 łączy luźnym połączeniem oba miejsca jednocześnie.

Jeżeli chcesz rozwiązywać problemy interaktywnie, musisz włączyć JavaScript.

Ruch czarnego.

Cofnij Od początku

Wstecz

Dalej