Jak rozpocząć grę?
Dotychczas uczyłeś się, jak zabijać kamienie.
Na początku prawdziwej gry musisz jednak grać na planszy, na której nic nie ma.
Celem w Go jest zdobycie jak największego terytorium. Na początku twoim zadaniem będzie otoczenie terytorium, czyli pustych miejsc.
Na diagramie z lewej są dwie czarne grupy: jedna w lewym górnym rogu, druga na prawym brzegu.
Obie zawierają po 9 miejsc lub 9 punktów.
Biała grupa w centrum ma także 9 punktów. Miejsca całkowicie otoczone przez kamienie tego samego koloru nazywamy terytorium.
Terytorium każdej z trzech grup wynosi teraz 9 punktów. Policzmy, ile kamieni potrzeba do otoczenia terytorium.
- w rogu - 6 kamieni
- na brzegu - 9 kamieni
- w centrum - 12 kamieni
Jak widać otaczanie terytorium w rogu jest najbardziej efektywne, a otaczanie terytorium w centrum najmniej efektywne.
Dlatego na początku gry obie strony próbują zdobyć rogi planszy. Zagrania w centrum są rzadko spotykane.
Na planszy poniżej możesz zobaczyć początek prawdziwej gry rozegranej na planszy 13x13.
Wpierw przeciwnicy zajmują pozycje w pobliżu dwóch rogów.
Miejsce położenia pierwszego kamienia czarnych nazywamy punktem 3-3 ( lub san-san), gdyż znajduje się na przecięciu 3 linii pionowej z 3 poziomą, licząc od strony rogu. Ten ruch stwarza pozycję gwarantującą utrzymanie rogu.
W następnym ruchu białe również grają w punkt 3-3.
Miejsce następnego czarnego kamienia jest zwane punktem 4-4 ( lub hoshi) Miejsce to jest oznaczone małym czarnym kółkiem. Ten kamień otacza większe pole w rogu niż zagrany w punkt 3-3. Jednak zdecydowanie łatwiej go zaatakować, ponieważ pomiędzy nim, a brzegiem planszy jest dużo pól.
Czwarty ruch białych jest również popularny.
Oczywiście możesz zagrać w dowolne miejsce na planszy, jeżeli ruch nie jest zabroniony. Jednak naturalny przebieg gry to z rogów ku brzegom, ewentualnie do centrum.
Pomimo że rogi to najlepsze miejsca do zdobycia terytorium, niewskazane są ruchy takie jak M2 lub N1, ponieważ ich oddziaływanie jest zbyt małe.