Interaktywny Kurs Go

Mistrzostwa Polski w Go, 8-11 listopada 2018

Ko (wieczność)

Teraz przedstawię kolejna regułę zwaną Ko, co po japońsku znaczy wieczność. Jest to ostatnia reguła do zapamiętania. Jeśli przeczytasz tę stronę, to będziesz znał wszystkie reguły Go. Zrozumienie idei Ko jest nieco trudniejsze niż dotychczas poznanych zasad.

Powodzenia!

Jeden biały kamień jest w Atari. Zabij go!

Zrobiłeś to? Więc teraz spójrz uważnie na planszę.

Zwróć uwagę, że czarny kamień, który właśnie położyłeś, jest w Atari!
Wygląda na to, że biały może go zabić...

Co by się stało, gdyby biały to uczynił?
Na planszy powstałaby pozycja identyczna jak dwa ruchy wcześniej.
Zatem czarny i biały mogą zabijać sobie wzajemnie jeden kamień bez końca!

Dlatego ruchy, które powodują powtórzenie się sytuacji na planszy, są zabronione.
Ta reguła zwana jest Ko (wieczność).

Na planszy po lewej możesz wykonywać również ruchy białego.
Spróbuj zatem odbić czarny kamień w środku.
Zobaczysz wtedy informację - Ruch niedozwolony - KO

Jeżeli chcesz rozwiązywać problemy interaktywnie, musisz włączyć JavaScript.

Ruch czarnego.

Cofnij Od początku

Czy białe kiedykolwiek zdobędą czarny kamień?

Mogą, ale wpierw muszą zagrać gdzie indziej.
W ten sposób stworzą na planszy inną sytuację. Zatem możesz z powrotem zabrać kamień w ko, jeżeli najpierw zagrasz gdzie indziej.

Wykonaj jakikolwiek ruch białych na planszy powyżej.
I w ten sam sposób ruch czarnych.

Teraz znowu jest ruch białych. I teraz biały może zabrać czarny kamień.
Spokojnie możesz to uczynić na planszy powyżej.

Teraz kolej czarnego. Jednakże nie może on znowu wziąć białego natychmiast.
Proszę, sprawdź na planszy. Zobaczysz informację - Ruch niedozwolony - KO.
Może on wziąć ponownie kamień dopiero wówczas, gdy wpierw postawi kamień w inne miejsce, tak jak zrobił to biały.

Na powyższej planszy możesz wykonywać ruchy i białego i czarnego.
Trenując na niej zrozum proszę koncepcję zakazującej powtórzeń reguły Ko.
Możesz cofnąć ruch przez naciśnięcie przycisku Cofnij.

A jak wygląda Ko w prawdziwej walce?

Spójrz na lewo. Pięć czarnych kamieni w lewym górnym rogu jest prawie martwych. Najpierw zabierz biały kamień grając w E8.
Rozpoczęło się Ko!

Pięć białych kamieni jest teraz w niebezpieczeństwie, a białe nie mogą wziąć czarnego kamienia grając D8 ponieważ zabrania tego reguła Ko. Grają zatem taki ruch, którego czarne nie mogą zignorować - w E2.

Taki ruch nazywany jest groźbą Ko.
Ponieważ osiem czarnych kamieni zginęłoby po zignorowaniu tej groźby, czarne niechętnie grają w E1.

Teraz białe mogą wziąć kamień w Ko grając w D8
W tej sytuacji czarne znajdują groźbę dla białych w B4. Jeżeli białe odpowiedzą w A4, czarne wezmą ponownie kamień w Ko grając w E8.

Tak wygląda w czasie partii granie Ko.

Jeżeli chcesz rozwiązywać problemy interaktywnie, musisz włączyć JavaScript.

Ruch czarnego.

Cofnij Od początku

To Ko zakończy się zabiciem pięciu kamieni na górze planszy, gdy jeden z przeciwników nie odpowie na ruch w inne miejsce.
Dla przegranego utrata pięciu kamieni jest naprawdę duża.
W zamian otrzymuje jednak dwa kolejne ruchy w innej części planszy i może tam dużo zyskać.

Ważną rzeczą jest: wygrać Ko, znaleźć groźbę - miejsce, gdzie możesz dużo zyskać robiąc 2 kolejne ruchy. Jeżeli przeciwnik pozwoli, kontynuuj Ko. Jeżeli zignoruje groźbę, możesz wykonać dwa kolejne ruchy, podczas gdy przeciwnik wygrywa Ko.

Granie Ko jest trudne, ponieważ Ko wywołuje wiele strategicznych posunięć na całej planszy.
Dla początkujących, najważniejsze do zapamiętania jest to, że ruchy, które powodują powstanie na planszy tej samej sytuacji są zabronione..

Ko nie jest właściwie zasadą restrykcyjną, a niewątpliwie czyni grę bardziej ekscytującą.

Wstecz

Dalej